Vláknina – ako nám pomáha?

Z každej strany sa na nás valia informácie o vláknine a jej prospešnosti. Rozpustná, nerozpustná, pomáha chudnúť, čistí črevá a ďalšie informácie. Preto sa na ňu poďme pozrieť bližšie.

Čo je vláknina?

Vláknina je nestráviteľná zložka potravy, ktorá prechádza našimi črevami bez toho, aby zmenila svoju podobu. Vyskytuje sa v obilninách, ovocí a zelenine a delí sa najmä na rozpustnú a nerozpustnú, pričom dôležité sú obe typy.

Nerozpustná vláknina je tá, ktorá nie je rozpustná vo vode, avšak vie ju dobre absorbovať. Patrí tu napríklad  celulóza. Dobrými zdrojmi je ovocie, zelenina, obilniny, pšeničné, ryžové a kukuričné otruby, orechy. Nerozpustná vláknina sa nachádza taktiež v hubách

Rozpustná vláknina je typ vlákniny, ktorá sa rozpúšťa v hrubom čreve pri pôsobení baktérií. Môžeme tu zaradiť pektín a hemicelulózu. Rozpustnú vlákninu môžeme nájsť v otrubách, šupkách  niektorého ovocia, a taktiež v strukovinách.

Koľko jej potrebujeme?

Zdravý dospelý človek by mal prijať 30g vlákniny každý deň. K dosiahnutiu tohto množstva je potrebné denne jesť ovocie, zeleninu a celozrnné produkty.

Ako nám pomáha?

Nerozpustná vláknina nám pomáha:

  • Ako prevencia proti zápche a črevným ťažkostiam
  • V prevencii rakoviny čriev – a to tým že zvyšuje rýchlosť prechodu prijatej potravy črevami , viaže sa na seba škodlivé látky v črevách a znižuje čas, počas ktorého sa škodlivé hnilobné látky zdržiavajú v črevách
  • Zmierňuje výskyt hemoroidov

Rozpustná vláknina pomáha:

  • Spomaľovať vyprázdňovanie žalúdku, čiže sacharidy obsiahnuté v jedle sa dostávajú do čriev pomalšie a nedochádza tak  k prudkému zvýšeniu hladiny cukri v krvi
  • Znižovať absorbciu cholesterolu z prijatej potravy

 

Pomáha chudnúť?

Vláknina v našom žalúdku spôsobuje to, že po konzumácii jedla bohatého na vlákninu sa cítime dlhšie sýty a pocit hladu samôže dostaviť neskôr. Vlákninu by sme však nemali konzumovať kvôli chudnutiu, ale kvôli prospechu pre naše zdravie. Rakovina hrubého čreva je jedným z najčastejších rakovinových ochorení, preto ak vieme, že užívanie vlákniny pomáha jej prevencii, zaraďme do svojho jedálnička jedlá bohaté na túto zložku a chráňme sa lacno a jednoducho.