Je pravda, že dopoludnia sa pri chudnutí majú jesť sacharidy a poobede už len bielkoviny?

Môže, aj nemusí. Ak ide o človeka so sedavým zamestnaním, ktorý sa snaží zhodiť zopár kilogramov a ide si dva krát týždenne zacvičiť, môže sa držať tohto „pravidla“.Je potreba však zaradiť správne množstvo bielkovín, ktoré nebude zbytočne zaťažovať organizmus a taktiež vhodné množstvo sacharidov, čiže ide o hmotnosť a o typ fyzickej aktivity. Po silovej fyzickej aktivite je potrebné doplniť sacharidy.

Rozdiel je pri vytrvalostných športovcoch a pri veľmi stresových zamestnaniach. V týchto prípadoch zaradzujem vhodnú formu a množstvo sacharidov aj v popoludňajších hodinách a večer. Po silovej fyzickej aktivite je taktiež potrebné doplniť sacharidy. Množstvo a načasovanie sacharidov je teda opäť veľmi individuálne, čo môže pomôcť jednému, nemusí inému, preto je pred vypracovaním stravovacieho plánu, či už s cieľom chudnúť, nabrať, alebo udržať hmotnosť potrebné poskytnúť informácie o hmotnosti, športe, zamestnaní a obmedzeniach. Neverte, ak vám niekto poskytne jedálniček bez toho, aby o vás čokoľvek vedel.

Je dobré úplne vyradiť prílohy ako ryža, zemiaky a cestoviny?

Nie. Ak prílohy úplne vyradíte zo dňa na deň, verte, že čoskoro sa k ich konzumácii vrátite. Navyše, zemiaky, hnedá ryža a cestoviny z tvrdej pšenice majú veľa vitamínov. Zemiaky sú dokonca v niektorých rodinách hlavným zdrojom vitamínu C. Prílohy je vhodné striedať, alebo ich každý druhý deň obmeniť za strukoviny a ako prílohu použiť šošovicu, hrášok, alebo fazuľové struky. Tým do svojho organizmu dostaneme veľké množstvo zdraviu prospešných látok a ak ich budeme konzumovať v správnom množstve a správny čas, sú skvelou súčasťou aj redukčnej stravy. O tom, aké zdraviu prospešné látky obsahujú strukoviny, zemiaky a ryža, sa dozviete v sekcii POTRAVINY.

Jem veľa bielkovín a takmer žiadne sacharidy a aj tak nechudnem, prečo?

Vo svojej praxi som sa stretla už z mnohými prípadmi, keď sa najmä ženy nezmyselne vrhali do nízkotučných bielkovinových diét s minimálnym príjmom sacharidov. Trvalý nedostatok sacharidov a nadbytok bielkovín, ktoré ich telo nemalo ako zúžitkovať,pretože nezaradili k tejto strave primeranú fyzickú aktivitu, síce spočiatku viedlo k úbytku hmotnosti, ale tento úbytok sa rýchlo zastavil. V žiadnom prípade neodporúčam prejsť na vysoko bielkovinovú diétu s úplným vylúčením sacharidov. Vo väčšine prípadov stačí do jedálnička zaradiť správny druh sacharidov v správnu dobu a hmotnosť sa opäť pohne smerom nadol. Taktiež sa mi osvedčilo zaradiť na pár dní cyklovanie sacharidov.

Koľko kg týždenne predstavuje optimálne chudnutie?

Optimálne chudnutie predstavuje 1-1.5 kg týždenne, v závislosti od hmotnosti človeka. Na trhu je mnoho tabliet a prípravkov, ktoré zaručujú úbytok hmotnosti aj 4kg týždenne, všetky stratené kilogramy sú však zadržiavaná voda. Tieto tablety a prípravky pôsobia odvodňujúco. Čiže keď vám niektoré prípravky sľubujú úbytok o viac ako 2 kilogramy týždenne, nepôjde o redukciu tuku a takýto výsledok nie je trvalý a ani žiaduci. Trvalý výsledok je možné dosiahnuť jedine pomocou úpravy stravy a cvičenia.

Koľko jedál je v jednom dni?

Je to individuálne. Je to však minimálne 5 jedál, v niektorých prípadoch však aj 9jedál. Záleží od dĺžky dňa človeka, športovej aktivity, doterajšom spôsobe stravovania.

Keď človek schudne, čo potom?

V každom prípade sa snažím robiť všetko preto, aby si človek novú postavu udržal. Každý dostane po skončení redukčného režimu plán na udržanie hmotnosti a klientov si pravidelne kontrolujem. Som k dispozícii aj po skončení dodržiavania jedálnička.

Je potrebné cvičiť?

Každý človek potrebuje cvičiť. Ak sa popri stravovaniu dodržiava aj fyzická aktivita, človek po 3mesiacoch vyzerá inak, ako keď chudne čisto na základe stravy. Rešpektujem však aj časovo vyťažených ľudí, ktorí si cvičenie dovoliť nemôžu. Jedálniček samozrejme prispôsobujem – inak vyzerá u fyzicky aktívneho človeka, a inak u človeka, ktorý sa nehýbe.

Ako riešite ľudí, ktorý majú veľmi spomalený metabolizmus?

V prvom rade sa snažím zistiť príčinu spomaleného metabolizmu. Kilogramy idú dole ťahšie, ale pri vytrvaní sa spaľovanie rozbehne. Ak napríklad človek držal dlhodobo nízkotučnú bielkovinovú diétu a nehýbal sa, okamžite zaradím do jedálnička komplexné sacharidy, pohyb a klesá váha, ubúdajú centimetre a zlepšuje sa celkový zdravotný stav klienta.

Musím brať aj tabletky na chudnutie?

Moje jedálničky na mieru pozostávajú čiste z dostupných POTRAVÍN. Tabletky teda brať nesmiete ☺

A čo ak obedujem v reštaurácii?

Samozrejme uprednostňujem domácu stravu, ale v prípade pracovnej vyťaženosti klientov vyberiem z menu danej reštaurácie vhodný obed na celý týždeň.

Budete so mnou v kontakte po celý čas dodržiavania jedálnička?

Áno, som k dispozícii každý deň počas dodržiavania, sú možné aj úpravy jedálnička v špeciálnych situáciách (rôzne nečakané udalosti, svadby, oslavy)

Je možné zostaviť jedálniček aj keď som vegetarián?

Samozrejme, rešpektujem tento výživový smer a preto sú to jedálničky na mieru.

Dni v jedálničku sa opakujú?

Nie. Každý deň v jedálničku je iný. Jedálniček teda obsahuje 30dní, pričom každý deň je jedinečný, celé dni sa nikdy neopakujú ani niesú rovnaké. Cieľom je aj to, aby sa klient naučil kombinovať vhodné jedlá a potraviny vo vhodnom okamihu dňa.

Na koľko dní vypracovávate jedálniček?

Jedálny lístok sa vypracuje na mieru na 30dní. Je to doba, počas ktorej dôjde k úbytku hmotnosti. V prípade spokojnosti si až potom dáva klient vypracovať jedálniček na nasledujúci mesiac. Je to individuálne – niekomu stačí jeden mesiac, u niekoho sú potrebné 3-4 mesiace. Záleží od cieľa klienta.

Spomínate, že každý má iný bazálny metabolizmus. Čo to znamená?

Bazálny metabolizmus, inak aj BMR je energia, ktorá je nevyhnutná na to, aby organizmus mohol vykonávať základné funkcie (počas telesného a duševného kľudu-spánok). Je to vlastne spotreba energie nášho organizmu za 24hodín v kľudovom režime. Každý človek má inú hodnotu tohto metabolizmu, závisí od veku, pohlavia, užívania liekov, chorôb, telesnej teploty, podiele svalovej hmoty. Drastické diéty môžu BMR znížiť, preto nastane JOJO efekt a pi opakovaných diétach je už pre človeka schudnúť veľmi obtiažne. Vo všeobecnosti platí, čím viac pohybovej aktivity, tým viac svalovej hmoty, tým rýchlejší BMR, a tým rýchlejšie spaľovanie.